SNI, BNO, BTM Ne vesszen el a rövidítések és kódok tengerében! Összefoglaltuk, hogy melyik mit jelent

SNI, BNO, BTM

SNI, BNO, BTM

Ne vesszen el a rövidítések és kódok tengerében! Összefoglaltuk, hogy melyik mit jelent

 

Egyre több a sajátos nevelési igényű (SNI), és a beilleszkedési-, tanulási-, magatartási nehézséggel küzdő (BTM), valamint a pszichológiai problémával diagnosztizált (BNO) gyermek is. A különböző kódok és rövidítések, a diagnózisok összezavarhatják a szülőket, illetve megijeszthetik a gyermeket. Összefoglaltuk a leggyakrabban előforduló rövidítéseket, hogy ezzel segítsük a felmerülő problémák gyors és hatékony megoldását.

 

Mit jelentenek a rövidítések?

A legenyhébb változat a BTM, vagyis a beilleszkedési-, tanulási-, magatartási nehézség. Ilyen problémát a járási szintű szakszolgálat állapíthat meg hivatalosan, tehát az óvónő vagy tanítónő javaslatára a nevelési tanácsadóban kivizsgálható. A gyermek BTM kóddal is tanulhat a hagyományos oktatási rendszerben, valamint járhat fejlesztésre. A diagnózis háttrében általában részképességzavar, vagy bizonyos területek alulfejlettsége áll. Felülvizsgálat után ez a kód visszavonható a megfelelő fejlettségi szint elérése után.

 

A „következő fokozat” az SNI, vagyis a sajátos nevelési igény. Itt már tanulási zavar, enyhe fogyatékosság állhat a kód hátterében. Az SNI kódot kapott gyermek tanulhat a hagyományos oktatási rendszerben is (együtt nevelés), de akár gyógypedagógiára is szüksége lehet (külön nevelés). Mindenképpen szükséges az SNI-s gyermek számára a megfelelő fejlesztés! A diagnózis felállítása a megyei szintű szakszolgálat feladata. A különböző SNI alkategóriák bizonyos iskolai felmentésekkel járhatnak együtt.

 

A legsúlyosabb esetekben a gyermek BNO kódot kaphat. A BNO a betegségek nemzetközi osztályozásának rövidítése. Ebbe a kategóriába pszichológiai és egyéb zavarok, betegségek kerülnek. Minden diagnózishoz egy meghatározott számkód tartozik. A BNO kód típusától függően a gyermeknek gyógypedagógiára, speciális fejlesztésre és különleges bánásmódre lehet szüksége a fejlődéshez.

 

Mit tegyünk, ha gyermekünk BTM, SNI vagy BNO diagnózist kapott?

A GEM Tanulási Központban a képességek fejlesztésének hívei vagyunk. Nem értünk egyet a különböző felmentésekkel, hiszen az nem oldja meg a problémát, ha a gyermeket teljesen kivonjuk a számára nehéz feladatok megoldásából. A tanulási nehézség, súlyosabb tanulási zavar hátterében a kognitív képességek alulműködése állhat. A GEM Tanulási Központban alkalmazott Gibson-teszt pontosan megmutatja, hogy mely területek szorulnak fejlesztésre és a BrainRx kognitív fejlesztő program hatékonyan fejleszti ezeket a célzott területeket. Súlyosabb esetekben, BNO kóddal érkező gyermekeknek szükség esetén a GEM Kognitív Klinika speciális fejlesztést nyújt gyógypedagógusokból, logopédusokból, pszichológusokból és más szakemberekből álló szakértői csapatunk.

 

A BTM és SNI diagnózis akár teljesen tünetmentessé válhat a megfelelő fejlesztésnek köszönhetően. Ha sikerül feltérképezni a probléma forrását és célzottan fejleszteni a gyermek kognitív kulcsképességeit, akkor akár visszavonásra is kerülhetnek ezek a kódok.

 

A BNO kód komplexebb tünetegyüttest, mélyebb problémákat takarhat. A kognitív fejlesztés mellett magatartásra és pszichére kiható terápiára is szükség lehet a fejlődéshez. A sikerhez a szülők és a pedagógusok együttes munkája és összedolgozása elengedhetetlen!