Kulisszatitkok a sikeres vizsgákhoz!
Harmadik rész: Meddig kell tanulni?
Májusban indul az érettségi időszak és az egyetemek vizsgaidőszakai is elkezdődnek. Ráadásul a nyári szünethez közeledve egyre több a témazáró dolgozat minden osztályban és még egy utolsó hajrában adódik lehetőség a gyengébb osztályzatok kijavítására is. Segíteni szeretnénk minden korosztálynak, hogy sikeresen vegye ezeket a vizsgákat és kihívásokat!
Az emberek azt gondolják, hogy pontosan fel tudják mérni, amikor megtanultak egy anyagrészt. Ez azonban a tudományos kutatások szerint közel sem mindig pontos érzékelés! Daniel Willingham, a Virginia Egyetem pszichológusa úgy véli, „az emberek nincsenek tisztában azzal, hogy mit tudnak”. Lehet, hogy ismerősnek érezzük a tananyagot, mikor a jegyzeteinket olvassuk, a számonkéréskor viszont nem tudjuk pontosan felidézni a részleteket, vagy nem tudjuk elmagyarázni a fogalmakat. Mutatjuk, honnan lehet tudni, hogy meddig kell tanulni!
Nem elég, ha úgy érezzük, hogy már mindent tudunk!
Ha a tananyag ismerősnek tűnik, gondolkozzunk el, hány alap tézist tudunk felidézni az anyaghoz kapcsolódóan. Úgy érezhetjük, hogy „ha mélyebben elgondolkodnánk”, akkor több részletet fel tudnánk idézni a témával kapcsolatban. Ezt az érzést teszteljük is le! Próbáljunk egy üres lapra kulcsfogalmakat felírni a tananyagból, majd próbáljuk elmagyarázni az egyes fogalmakat. A legjobb, ha elképzeljük, hogy olyan személynek magyarázzuk a fogalmakat, akik semmit sem tudnak a tananyagról!
Az idő is megtévesztheti az érzéseinket! Amikor aktívan részt veszünk a tanulási folyamatokban, úgy érezhetjük, hogy az agyunkban rögzült az adott információ. Azonban lehetséges, hogy csak a rövidtávú memóriánkba rögzítettük a fogalmakat és definíciókat! Ki ne tapasztalta volna, hogy elolvas egy sort a jegyzeteiből, vagy a tankönyvből és utána csukott szemmel könnyedén vissza tudja idézni, azonban a számonkérés során már nem olyan egyszerű ugyanez a feladat?
Szerencsére egyszerűen ellenőrizhetjük, hogy átkerült-e az információ a hosszútávú memóriába! Egy-egy tananyaggal való aktív foglalkozás után mindig tartsunk 20-30 perc szünetet és utána fussuk át ismét a kulcsfogalmakat, próbáljuk felidézni a definíciókat. Ha problémás az információ visszahívása, érdemes lehet még pár alkalmat az adott tananyagnak szentelni. Ha rendszeresen problémánk van az információ visszahívásával, akkor szükség lehet a memóriánk fejlesztésére a hatékony tanuláshoz! Ebben segíthetnek agytréning programjaink, melyek keretében szakembereink maximálisan a tanulóink igényeire szabott feladatokkal végeznek maradandó fejlesztést!
Készüljünk a tényleges vizsgára, ne csak a gyakorlóvizsgára!
A fontosabb vizsgák, nehezebb számonkérések előtt gyakran gyakorlótesztek, próbavizsgák segítenek visszajelzésként a tanulóknak felmérni az aktuális tudásukat. A próbateszten elért kimagasló eredmény után még érdemes lehet párszor átfutni a tananyagot. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a nem használt információ idővel feledésbe merül! Elég lehet kevesebb alkalmat és alkalmanként kevesebb időt szánni a további felkészülésre, de mindenképpen tervezzünk be ismétlést a tanulási stratégiánkba. Ez azt is jelenti, hogy nem kell megijedni egy rosszabbul sikerült próbateszttől. Hiszen a maradék időben még felkészülhetünk azokból a résztémakörökből, amelyekből gyengébben teljesítettünk!
Már az előkészületek is a tanulás részét képezik
Sokan úgy gondolják, hogy gyorsabban hozzáfoghatnak a tanuláshoz, ha kölcsönkért jegyzetet, már kész kártyákat használnak a tanuláshoz. Az ilyen segédletek, eszközök elkészítése is része lehet a tanulási folyamatnak! Amikor összegyűjtjük és szelektáljuk a fogalmakat, amikor rendszerezzük a tudásunkat, akkor jobban átlátjuk a tananyagot. Ez a rendszerezés segít az agynak, hogy a megfelelő helyre kerüljön minden információ a memóriában.
Ha számolunk a feledéssel és addig tanulunk, amíg átlátjuk a tananyagot és a fogalmakat kellő részletességgel el tudjuk magyarázni laikusoknak is, akkor már biztosan készen állunk a vizsgára! Gyakorlással, ismétléssel, alapos felkészüléssel és egy jó tanulási stratégiával bárki számára elérhető a sikeres vizsga!