Egyre több iskoláskorú gyermek küzd olvasási nehézségekkel manapság. A szülők érdeklődve keresik az okokat, megoldásokat, melyekkel kapcsolatban számos tévhit kering a köztudatban. Mi okozza a diszlexiát? Milyen hatékonysággal orvosolható? Mennyi idő alatt érhető el jól észrevehető változás? – többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ Dr. Bohács Krisztina intelligenciakutatóval, a GEM Tanulási Központ szakmai vezetőjével.
Dr. Bohács Krisztina PhD intelligenciakutató
– Az olvasási nehézségekkel kapcsolatban ma már sok mindent megtudhatunk az internetről. Mi az, amit mindenképpen érdemesnek talál kiemelni?
Ha már az internetet említi… talán azt, hogy számos mítosz is kering a diszlexiával kapcsolatban.
– Mire gondol?
Például arra, hogy sok esetben az olvasással kapcsolatos nehézségeket vizuális problémának írják le, pedig sokkal inkább hallási (auditív) feldolgozási zavarok vannak a háttérben. Az sem igaz, hogy aki ilyen problémával született, annak így is kell meghalnia. A diszlexia ugyanis nem egy betegség, és nem is gyógyíthatatlan. Több mint száz éves frusztráció után nagyon jól látható a tudományban, hogy az agy újra huzalozható, vagyis abszolút van remény arra, hogy a diszlexia és az olvasási nehézségek rendezhetők. De az a tévhit is kering a köztudatban, hogy 3-4 év szükséges a diszlexia rendezéséhez, és akkor is csak korlátozott javulás érhető el. Hazánkban sajnos nagyon él az a tévképzet, hogy éveken átívelő beavatkozás szükséges ahhoz, hogy részlegesen vagy majdnem teljesen orvosolható legyen ez a terület. Az sem helyt álló, hogy keveseket érint a diszlexia, ezért érdemes külön csoportokat működtetni az ilyen jellegű problémával küzdő gyermekeknek. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a diszlexia ötből legalább egy gyermeket biztosan érint.
– Minden olvasási nehézségekkel küzdő gyermek diszlexiás?
Nem, de a tudomány szempontjából teljesen mindegy, hogy a gyermek diszlexiás, tehát ilyen típusú erős tüneteket produkál, vagy csak nem szeret olvasni, olvasási, szövegértési nehézségei, helyesírásbeli kudarcai vannak. Ugyanis a nagyon jól olvasó gyermekek nagyon erősen haladva fejlődnek és emelkednek, míg a nehezen olvasó gyerekek (függetlenül attól, hogy diszlexiásak e vagy sem) egyre inkább hanyatlanak, legalábbis ami a szövegértésüket, a szókincs-formálásukat és nyelvi előrehaladásukat illeti. Az a bizonyos jól ismert Máté-effektus itt is működik: „akinek van, annak adatik, akinek nincs, attól elvétetik”.
– Említette, hogy az is egy tévképzet, hogy a diszlexia nem orvosolható. Ez nagyon reményteljesen hangzik…
Igen, valóban, és ez igazán jó hír. Léteznek ma már nagyon magas minőségű hatásméretekkel rendelkező, nagyon szigorú kutatásoknak alávetett programok, amelyek hatékonysága igencsak figyelemre méltó. Ezekkel a programokkal – mint például a Lindamood Phoneme Sequencing, a Phonographics vagy a BrainRx, ReadRx – heti 6 órás intenzitás mellett az intervenció mindössze négy-öt hónapot tesz ki. Az eredményt tekintve pedig négy évnek megfelelő mentális életkorbeli javulás is elérhető. Vagyis ez azt jelenti, hogy ha például egy negyedik osztályos gyermek elvégzi ezen (140-150 órás) programok valamelyikét, akkor ha ő kezdetben első osztályos szinten olvasott, könnyedén lehetséges, hogy a program végén egy negyedik vagy ötödik osztályos gyermek szintjén fog olvasni. A BrainRx és a ReadRx program azért is nagyon különleges a kiváló minőségű olvasási programok palettáján, mert az olvasási nehézségekkel küzdő gyermekek esetében sok esetben koncentrációzavar, lassú feldolgozási sebesség is jellemző, illetve a memóriában, azaz az előhívásban is különböző deficiteket találunk. E kognitív programokkal ki tudjuk csiszolni ezeket az előképességeket is, ezáltal kiválóan felszámolható a diszlexia, így elérhető, hogy az olvasás tempója nagyon fluens és könnyed legyen, illetve a memória is jól működjön.